torsdag 2. april 2009

Fagblogginnlegg 6

Oppgave:
Hvis alle Facebook-brukere var samlet i ett land, ville dette vært verdens femte største land. Hva betyr det for mediehverdagen at sosiale nettverk får en så sterk posisjon?

I 2008 var Facebook det største nettsamfunnet i Norge. I USA er det Facbook og Myspace som topper alle listen med tanke på antall brukere (Fagerjord 2008; 171).
Ungdommmer i dag skriver nesten ikke e-post lengre, de skriver i innboksen eller chatter på Facebook. Medievanene er i endring, og særlig gjelder dette opp mot ungdom og de yngre mediebrukere. Gjennom web kommuniserer vi direkte med hverandre, noe som passer vår "nye"hektiske hverdag godt. Møteplassen er ikke lenger på “klubben” men på nettsamfunn f.eks. facebook. Se undersøkelsen som er blitt gjort her.

Nettsamfunn (social network sites) har tre kjennetegn i følge Boyd og Ellison (Fagerjord 2008;170):
1) Hvert medlem kan lage en beskrivelse av seg selv som andre kan se - altså en profil.
2) Hvert medlem kan lage en liste over andre medlemmer han eller hun har en forbindelse - "venner".
3) Hvert medlem har muligheten å studere andre medlemmers profiler og venner - snoking.

Blogg ( forkortelse for eng:weblog) er den nye trenden på Internett. Her kan du skrive om livet ditt, dag for dag, slik du gjorde i dagboken din da du var liten, Michel Foucault kaller dette for "å skive seg selv" (Fagerjord 2008; 175). En liten forskjell; dagboken din gjemte du under puten fordi det var din hemmelige bok. Du skrev ”kjære dagbok”, ikke ”kjære verden” slik det ofte faktisk gjøres i dag. Mange ”bretter livet” deres ut for allmennheten slik at alle kan følge med deg fra alle kanter av verden og vite hva du hadde til middag eller hvem du er “in a relationship” (begrepet hentet fra statusvalgt på facebook) med eller vært på fest med.
Facebook er et nettsamfunn som fungerer på mange måter likt som en blogg gjør, du kan legge ut informasjon om deg selv men til forskjell fra blogg kan man velge hvem som skal få lov til å se dette, noe jeg mener er posi
tivt. Men i og med at dine såkalte venner på Facebook ikke nødvendigvis er noen nære venner du kan stole på, kan det du legger ut, i form av bilder, videoer etc. misbrukes og man minster kontrollen på hvem som har deg som bakgrunn på sin egen datamaskin. Hvem vet, kanskje den ville videofilmen fra festen i helgen blir sett av din nye arbeidgiver? - sosialt selvmord kaller jeg det.

Vil du være min venn?
Du skaffer seg venner på facebook, enten venner du allerede har fysisk eller nye venner som du treffer på ”face” og dere kan sammen chatte med hverandre, se på hverandres bilder + masse mer. ”Face” som det kalles på folkemunnet er blitt en bindeledd mellom de ”vennene” du kanskje ikke har daglig kontakt med, noe som er positivt med slike nettsamfunn. Men samtidig kan man stille seg spørsmålet hva er en venn? En definisjon på er; Vennskap er et forhold som har sitt grunnlag i pålitelighet eller kjærlighet. Spørsmål man må stille er at flere begrepet blir utvannet gjennom bruk i de nye mediene. En venn på ”face” behøver slettes ikke å være en venn i virkeligheten! Det å ha mange kontakter på forskjellige nettsamfunn blir ofte regnet som prestisje hos unge. Og da og bli med i forskjellige ”interessegrupper
” på ulike nettsteder gjør det enkelt for deg å kommunisere med de riktige folkene med de samme interessene men det gjør det også enkelt for aktører i dagens samfunn og for eksempel drive direkte målrettet markedsføring, noe som reklamebyråene og kommunikasjonsbyråene benytter maksimalt av (Fagerjord 2008;132)

"Alltid på-samfunn"
I følge Fagerjord er den vanligste bruken av nettsamfunn er å holde kontakten med nære og fjerne - vedlikeholde sitt nettverk, ikke det å nødvendigvis skaffe seg nye venner i listen din. Denne måten å holde kontakt med verden på er en helt genial, enkel og "rimelig" måte å gjøre det på. I artikkelen fra nettstedet propaganda kommer det frem at i Norge er det er mest 20-åringer som har en profil på Facebook. Dette tror jeg skylder at 20-åringene i dag tilhører den såkalte
Echo Boomers-generasjonen. Også kalt Y generasjonen.

Generasjonen gjelder mennesker født etter 1980, og som derfor er oppvokst med avansert informasjonsteknologi som en v
iktig del av hverdagen. Denne generasjonen blir også kalt den utålmodige generasjonen og er kjent for å ha et sterkt ønske om å gjøre ting på sine egne premisser. Generasjonen er aktiv på web og bruker nettet som en naturlig kommunikasjonskanal noe som gjør at man alltid har "på" knappen aktiv, det vil si man er tilgjengelig for omverdenen hele tiden og man finner i dag få steder hvor man kan søke ro og ”gjemme” seg litt. Konsekvensene av en slik aktiv livsstil er det nok ikke forsket nok på. Jeg tror dette kan medføre en kontunuerli indre uro og rastløshet, som for enkelte kan få negative konsekvenser, bla. Kan dette medføre konsentrasjonsvansker, som igjen kan få følger videre i livet på bla. Skolearbeid.

Noe positivt med at verden er blitt så "close" er at man kan kommunisere enkelt og billig på tvers av landegrenser og tidssoner, noe vi unge reiselystne benytter oss mye av. Vi holder kontakten med gamle klassekamerater og vi bruker nettsamfunn til å sosialisere oss med folk med samme interresser og syn. Jeg er jo selv en aktiv bruker på Facebook, selv om jeg mener at denne nye "verdenen" har tatt litt overhånd. Jeg syntes Fagerjord beskriver det godt i sin bok, med at han sammenligner nettsamfunn med utesteder i en storby. Man går til de stedene hvor de fleste av de man liker å være sammen med, er. Et utested kan være populært lenge, men plutselig går alle gjestene et annet sted. Noen steder er døgnfluer, andre holder seg i årevis. Noen utesteder blir stamsteder for en aldersgruppe, og har en fast stamme som blir eldre for hvert år (Fagerjord 2008;171)

Her ligger noen morsomme klipp som omhandler Facebook.
Se her, her og/eller her








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar